Trump se chystá uvalit další dovozní cla na čínské zboží ve výši 200 miliard USD 6.9.18

Trumpova administrativa se chystá uvalit další dovozní tarify až 25 procent na zboží z Číny v hodnotě 200 miliard dolarů. Eskaluje tak konfrontace mezi dvěma největšími světovými ekonomikami, která bude mít pravděpodobně za následek útlum amerických společností, které dovážejí vše od kabelek až po pneumatiky pro jízdní kola.

Pokud by se administrativa rozhodla pro tento krok a uvalila nová dovozní cla, odpovídalo by to téměř 40 procentům veškerého zboží, které Čína v loňském roce do USA vyvezla.

Čína uvedla, že pokud se tak stane, je připravena zavést odvetné tarify na americkém zboží ve výši 60 miliard dolarů.

USA již uvalily cla na čínské produkty ve výši 50 miliard dolarů. Na to Peking reagoval zavedením dovozních tarifů za 50 miliard amerických dolarů, kde se jednalo především o dovoz sóji a hovězího masa.

Trump zahájil obchodní válku s cílem potrestat Peking za to, že se svou dravou taktikou pokouší vytlačit technologickou převahu USA. Taková taktika, jak tvrdí úřad amerického obchodního zastoupení, zahrnuje krádeže obchodních tajemství pomocí počítačového hackingu a donucování amerických společností předat technologii výměnou za přístup na čínský trh.

Mnoho amerických společností, které se spoléhají na dovozy z Číny, je pro další kolo uvalení tarifů skeptických, jelikož nevědí, zda mohou akceptovat vyšší náklady, které jsou spjaty s dovozem z Číny či zda by bylo lepší nalézt alternativní dodavatele mimo Čínu.

„Eskalace obchodní války by mohla narušit dodavatelské řetězce, což by vedlo ke snížení efektivity výroby, vyšším nákladům a ztrátě konkurenceschopnosti – což nakonec povede k nižšímu potenciálnímu růstu obou zemí,“ uvedli analytici S&P Global Ratings ve středu.

Říká se, že vznikající obchodní válka by mohla do roku 2021 snížit roční ekonomickou produkci Ameriky v průměru o jednu třetinu procentního bodu a Číny o dvě desetiny procentního bodu. Obchodní válka by mohla způsobit další škody, především na finančních trzích, čímž poškozuje podnikatelskou důvěru v investice na těchto trzích a zároveň odrazuje nové investory od vstupu.

Vojtěch Slovák, analytik

Zdroj: Barchart.com